شيماء سيف تهاجم السيدات والفتيات لهذا السبب

هاجمت الفنانة شيماء سيف بعض السيدات والنساء في موسم الصيف هذا العام، وقد نشرت منشورًا عبر حسابها على انستجرام، حيث أعربت عن استيائها من العري الزائد في المايوهات والملابس الصيفية.

وأكدت أن الجسم يجب أن يحتفظ به بدلا من إظهاره للآخرين، وأن العري هو مظهر من مظاهر التخلف الفكري. ودعت إلى الحفاظ على الحياء والخصوصية، والتفكير بأولادنا وما يراه الأطفال والشباب في المجتمع.

وقالت شيماء سيف في منشورها: "خلاص الصيف بيخلص لكن للأسف آثاره مكملة.. طول عمرنا بنطلع على البحر ونشوف أشكال وألوان مايوهات.. لكن السنة دي العري فاق الوصف..المايوه بقي يتلبس في كل مكان مش على البحر بس".

 وتابعت: "توب المايوه بقي اللبس الرسمي للبنات وفوقه کاش مايوه بیبین أکثر ما بیستر".

وأضافت: "هي البنات دي ما لهاش أب أو زوج أو أخ قلبهم يأكلهم عليهم والدم يجري في عروقهم؟.. فين نخوة الرجالة.. فين حياء البنات". واستكملت شيماء سيف: "المصيبة أن كل الأعمار وكل الأحجام مش بتفرق.. الموضوع زاد أوي تحت مظلة أنه بلاش خجل الجسم وكلام فاضي، فين الحياء؟".

واختتمت: "غلط ولو أصبح عادة الكل.. هفضل أقول ده غلط حتى لوكنت لوحدي اللي بقوله.. العري مظهر من مظاهر التخلف الفكري واللي فاكر أنه تحضر ماشي وراء.. مهما کتر ربنا أرنا الحق حقا وأرزقنا اتباعه وأرنا الباطل باطلا وجنبنا اتباعه".